بر روی درختان اکالیپتوس طلا می‌روید

پژوهشگران استرالیایی ثابت کردند که ریشه درختان اکالیپتوس طلا را از سنگ‌های معدنی عمق زمین بالا می‌کشد و به برگ‌های خود منتقل می‌کند. این پژوهشگران دریافتند ذرات میکروسکوپی طلا در برگ‌های این درخت وجود دارد. ریشه‌های درخت اکالیپتوس گاهی در جستجوی آب تا چهل متر داخل خاک نفوذ می‌کنند.
نتایجی که در مجله ارتباطات طبیعت (Nature Communication) منتشر شده به این سوال پاسخ داده است که آیا ذرات طلایی که در برگ‌های اکالیپتوس دیده می‌شود در اثر وزش باد بر روی آنها می‌نشیند یا اینکه ریشه‌های درخت آنها را از عمق زمین بالا کشیده و به برگ‌ها انتقال می‌دهد؟ پژوهشگران تا مدتها بر سر این موضوع اختلاف داشتند. این گروه از پژوهشگران وابسته به سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی همسود (CSIRO) هستند که “ملوین لینترن” رهبری آن را به عهده دارد.

این موضوع چه اهمیتی دارد؟
این گروه از پژوهشگران می‌گویند از آنجایی که قیمت هر انس طلا ۱۳۰۰ دلار است جویندگان طلا ممکن است به یافته‌های پژوهشی اکالیپتوس علاقمند شوند.
در سال‌های اخیر کشف طلا کاهش ۴۵ درصدی یافته است. درجه خلوص سنگ‌های معدنی افت کرده و تقاضا برای این فلز بالا رفته است. با وجود فناوری‌های پیشرفته و جدید طلایابی، کمتر کسی به توانایی‌های درختانی مثل اکالیپتوس توجه می کنند.

پژوهشگران چکار کردند؟
پژوهشگران برگ‌های اکالیپتوس را در مکان‌هایی که طلا در آنها یافت شده بود، با برگ‌های ۸۰۰ متر آنطرف‌تر مقایسه کردند. آنها همچنین درختان اکالیپتوس را در محیط گلخانه‌ای و در دو نوع خاک کاشتند. سری اول از گلدان‌ها دارای خاک معمولی بودند و در سری دوم  ذرات طلا به خاک آن اضافه کردند.

آنچه آنها یافتند.
برگ درخت‌های روییده در خاک طلا ذرات میکروسکوپی این فلز گران‌بها را در نقطه‌هایی که به طور متوسط هشت میکرومتر طول داشت ذخیره کرده بودند. باید حدود ۲۰ نمونه برگ نمونه‌برداری می‌شد تا وجود طلا در آنها از نظر آماری ثابت شود. نویسنده خاطرنشان می‌کند: “طلا احتمالاً برای درختان سمی است و به اندام‌های انتهایی درخت (مانند برگ) فرستاده می‌شود؛ یا درون سلول و در قسمت‌هایی خاص ذخیره می‌شود تا اثرات زیان‌بار بیوشیمیایی آن کاهش یابد”.
البته نباید به فکر این بیفتید که از این به بعد کیف خود را پر از برگ اکالیپتوس کنید! تجمع طلا در برگ‌ها فقط ۴۶ در یک میلیارد بود، یعنی کمتر از ۰.۰۰۰۰۰۵ درصد وزن هر برگ!

بنابراین برای جویندگان طلا، ممکن است درختان اکالیپتوس سرنخ‌های ارزان‌تر و بهتری از معادن طلا ارائه دهند؛ به ویژه معادن کوچکی که اکتشاف آن‌ها از نظر اقتصادی توجیهی ندارد. نویسنده مقاله این گونه حرف خود را به پایان می‌رساند: “جستجو و کشف کانی‌های معدنی با درک این واقعیت میسر می‌شود که چگونه برگ‌ها می‌توانند رازهای درون زمین را بر ملا کنند”.

منبع: مجله نشنال جئوگرافیک

1 دیدگاه

  1. خورشید میگه:

    کاش نگفته بودید چون اگر بعضی از افرادی که ایران را بلعیدند و خاک و آبش راهم میفروشند، بفهمند آنگاه درختی به نام اکالیپتوس در جهان وجود نخواهد داشت

    پاسخ شنبه، ۱۸ آذر ۱۴۰۲ در ساعت ۲:۵۷ ب٫ظ

دیدگاه خود را برای ما ارسال نمایید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *